Sidan är under uppbyggnation!

Nyheter
Laddar...

Sommar sol och makrill

makrillfiske

Att minnas sommaren är för många lika med tankar om sol, bad och sandstränder. För mig som så många andra västkustbor är det dock det fantastiska makrillsfisket som gör sig påmint. 
I sommar har jag haft turen att ha kajplats och båt. Hemma hamn har vart Almön och båten har vart en gammal Crescent 500. Med en 25hp motor som har fått kämpa hårt när vi åkt fullsatt båt i skytteltrafik ut till makrillen. 
Bästa lyckan har jag utan tvekan haft i Askeröfjorden. Här har fullkomligt kryllat av makrill i år. Fiskelyckan var som absolut bäst en eftermiddag på sensommaren då jag och två bekanta var ute och fångade 39st makrillar på en dryg timma. 

Makrillsmete

Det märkliga var att vi ankrat på ca tjugofem meters djup, men vi fick inte en makrill under tre meters sträcket. Vi fångade makrill så högt upp som en meter från ytan.

Att meta makrill är allt annat än komplicerat, men vansinnigt roligt. Makrill är en stark och pigg fisk. Det blir gärna långa rus och ett u-format spö. Att ha tillgång till en båt är en klar fördel men absolut inget måste. Som metare gäller det bara att kunna läsa ett sjökort och samla på sig lite kunskaper om makrillens betende. I ett senare inlägg här på VG Mete kommer jag ta upp lite olika metoder, sjökort och tips inför sommarens makrillmete.





Share on Google Plus

About Niklaz Ohlzzon

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 kommentarer :

Skicka en kommentar