Sidan är under uppbyggnation!

Nyheter
Laddar...

Ny i Svartedalen

Regnbåge på mete

När det gäller regnbåge åker jag normalt upp till fiskevattnena runt Abboresjön. Men efter som deras säsong vara över och suget efter regnbåge fanns kvar, fick jag leta alternativ. Mindes då att utanför Kungälv finns Svartedalens fiskeområde.
Tyvärr har man hört mycket blandat om dessa vatten. Men efter som här är öppet för fiske efter regnbåge året om, beslöt jag mig för att ge det en ärlig changes. 
Sagt och gjort in i bilen. Körde mot svartedalen via Kungälvsidan från Göteborg. Färden tog en dryg timma. Kortet kunde man mycket smidigt köpa på plats (om man har cash och mobil).
Helhetsupplevelsen var mycket positiv och började redan på de små grusvägarna. Till skillnad från abborresjöns vägar behövde man varken ta med i beräkningarna, ett nytt grenrör eller en komplett rekond av bilen efteråt. 
Efter att kollat google earth bestämde jag mig för Timmervattens fiske vatten. Det är "två" sjöar väldigt tätt inpå varandra.
Väl där är jag snabbt ute med flöt i första sjön. Lutar mig tillbaka och börjar studera vattnet. Efter ca en timma börjar desperation stiga i mig. Inte ett ända vak. Börjar fundera på om man just kastat bort en massa timmar i förberedelser och körtid. Kanske är det som dom skriver på Flashback "ett skit ställe". Men istället för att deppa ihop bestämmer jag mig för att byta till sjön på andra sidan.
Så fort jag kommer upp på berget och tittar ut över sjön ser jag en riktigt fin regnbågsöring hoppa ur vattnet. Och en bit längre in tre-fyra små vak på ytan. Halleluja här finns fisk trots allt. Se på fan!
Klättrar ner för berget in i en liten vik och hittar mig en lucka mellan träden. Riggar upp och kastar ut. Och bara 30 sekunder senare får jag mitt första napp. Det är regnbågsöring på bilden överst här. Den mätte 42cm och bjöd på ett underbart motstånd i höstkylan.
Riggade upp igen och tänkte enfaldigt att här kommer det hövas regnbåge. Men det visa sig lite svårare än så. Kylan gjorde dom aktiva men mitt agnkomponerat av powerbait och räka hade svårt att sprida sin arom i det stillastående vattnet.
Efter närmare eftertanke insåg jag att sjön mer liknade en tjärn än en sjö. Jag kunde varken hitta något in eller utlopp, och märkte tydligt på flötet att strömmarna under ytan var så gott som lika med noll. Här gällde det att få upp agnet så nära ytan som möjligt. För att nyttja den ytström som vindarna kan tänkas skapa.
Bestämde mig då för en metod jag ofta använder vid regnbågsfiske. Och det är att köra på en rigg helt  utan tyngd. Och med extra mycket powerbait på toppen av kroken med en skalad räka under. Detta brukar leda till att kroken lägger sig strax under ytan.
Detta gav omedelbart utdelning i form av två napp. Tyvärr gled båda mig ur händerna av olika anledningar. Men strax efter fyra var det dax igen.

Regnbågslax fångad i Svartedalen

Då satt denna feta firre på kroken. En härlig regnbågsöring på ca 45cm, som bjöd upp till dans. Här gick dansen genom vassen, under ett fallet träd och tillbaka på öppet vatten. Att hösten gjort intåg märktes väl på de långa rusen och flera härliga hopp. Efter ca 15 min var kampen över och öringen i håven.
Detta fick sätta stopp för ett fantastiskt roligt mete i Svartedalen. Dock lär det inte vara sista gången jag kommer synas i skogarna kring Svartedalens olika vatten.

Datum: 16/10-2015
Tid: 11:00 - 17:00

Metod
Kastspö
Haspelrulle
Bombardo Float 25G Darts
Skalad räka med Powerbait (Rosa glittrig massa)

Share on Google Plus

About Niklaz Ohlzzon

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 kommentarer :

Skicka en kommentar