Sidan är under uppbyggnation!

Nyheter
Laddar...

Havsmete på västkusten

Mete efter öring på Västkusten

En underbar dag utmed västkusten. Närmare bestämt en liten bit från Almö marina.

Allt började med att jag såg ett en öring vaka på andra sidan viken. Och efter en timmas promenad över broar, vägar, urskog och en och annan myrstack kom jag äntligen fram. 

Väl framme visade sig fisken nästa med än gång. Så jag riggade upp så snabbt jag bara kunde, och ut med flötet. 

Kaxigt tänker jag att firren är snart i håven och om bara någon timma eller så på grillen. Men oj vad fel man kan ha. Gång på gång vakades det bara meter i från flötet, nästan som att fisken hånade mig.

Efter ca en 1 1/2 timmas försök att överlista den rackaren fick jag en känsla av att öringen hade stenkoll på vad jag sysslade med. Varje gång jag ändrade riktning på flötet valde öringen den motsatta.

Så jag bestämde mig för att testa min teori om att öringen är en mycket vaksam och skygg fisk. Sagt och gjort, jag gick upp i skogen och gömde mig bakom ett träd, väl gömd så lobbade jag in flötet långt inifrån skogen. Och inte mindre än 60 sekunder senare satt öringen på kroken. 

Resultatet blev en öring på 52 cm. Och en fantastisk middag för mig, frugan och våra två vänner.

Datum: 26/6-2014
Tid: ca 17:30

Metod
Kastspö
Haspelrulle 
4 grams pen-flöte
4 grams singel sänke
Räka
Share on Google Plus

About Niklaz Ohlzzon

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 kommentarer :

Skicka en kommentar