Sidan är under uppbyggnation!

Nyheter
Laddar...

Makrillmete

meta makrill så gör man

Makrillfiske är utan tvekan det närmaste religion man kommer inom fisket på västkusten. Normalt sett börjar man kunna se pilgrimerna ta sig ut till sina favorit ställen någon gång runt midsommar för att sedan vända hemåt någon gång i september.
På sommaren går rökarna varma, det delas recept och röktekniker. Men när det kommer till själva fisket kan det vara värre. Det finns många som håller sina knep hemliga. Dess utom är de sköj friska västkustnorna inte heller helt främmande för att dra en och annan vits/lugn för att lura utbölingar.
De flesta västkustbor dörjar makrill och saknar därför helt kunskap om makrillmete.
Så här ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig att lyckas med ett av det absolut roligaste former av mete i Sverige.

Värt att tänka på
Det viktigaste när det kommer till att meta makrill (enligt mig), är att följa strömmarna i vattnet inte strömmarna på ytan. Så valet av flöte och sänke blir här helt avgörande. Har du ett allt för stort flöte och en för liten vikt kommer flötet bestämma tempot och agnet släpas med. Vilket i sin tur betyder att agnet får ett onaturligt högt tempo. Samt att du omöjligen kommer kunna avgöra vilket djup du fiskar på.

Tackel
Även om det finns lika många tackelmetoder på västkusten som det finns goa gubbar. Rekommenderar jag utifrån egen erfarenhet ett tackel bestående av glidande flöte, tre enkelkrokar på en 30 cm lång tafs med 50 cm avstånd och avsluta med sänket längst ner. Med detta tackel täcker jag enkelt av ett spann på ca 2,5 meter och kan betydligt snabbare hitta det djup makrillen rör sig på för dagen.

Val av flöte
Makrillflötet bör vara av modell större. Ett flöte som tål en sänke på minst 30 gram rekommenderas starkt. Flötet måste vara av en glidande modell. Att använda sig av ett glidande flöte med flötesstopp är ett måste för att nå de rätta djupen.

Själv använder jag Darts Sea Slider 40G som på bilden till höger. (Obs! bilden avspeglar inte mitt tackel men fiskar du med en ensam krok är det ett utmärkt tackel.)








Val av sänke
Desto tyngre desto bättre. Jag brukar rekommendera ett sänke på 30-60 gram. 
Flötet måste tyngas ner så att det klarar av att stå i vågorna, utan att för den sakens skull dippa under vattenytan efter en större våg. Sänket måste även vara tungt nog för att kunna hantera strömmarna på den aktuella fiskeplatsen. Man vill ju trots allt att agnet ska sjunka till avsett djup och hålla det djupet. 

Val av krok och tafs
Jag använder uteslutande storlek sex på mina krokar. Då jag enbart agnar med stag finner jag storlek sex mest lämpad. Glöm inte att ha en rostfri krok då västkustens salthalt tär ordentligt på krokarna. 
För mitt tackel bestående av tre enkelkrokar använder jag mig av trevägs lekande. Tafsen gör jag av en kraftig och styv lina för att få krokarna att separera sig bra i vattnet.

Val av agn
Främst finns det fyra olika agn att välja på. Men valet av agn kan variera stort beroende på vem du frågar. Makrillen är en opportunist. På rätt dag lär du kunna fånga makrill på en ölflärp.
Men normal sett är det dessa fyra som gäller:
1. Stagg 
2. Färsk sill skuren i bitar. 
3. Räka
4. Häckla
Jag har själv stor erfarenhet av samtliga agn. Och kan konstatera att stagg utan tvekan är det som ger bäst utdelning. Stagg är egentligen bara ett annat namn för småsill. Stagg hittar du nästan över allt på västkusten. Jag brukar handla mina på Almö livs, Björns jakt och fiske i Stenungsund men helst på el-ge sportfiske i Göteborg. El-ge har bra paketpris och kanon kvalitet på sin Stagg. 
Att meta med stagg kan vara lite smått krångligt om man inte kan knepen, då det är ett väldigt poröst agn. Men det finns några knep du kan använda dig av. 
1. Bra kvalitet på staggen. Det kan faktiskt variera en hel del på fastheten. Antar att detta har med packningsprocessen och frystemperaturen att göra. 
2. Salta staggen rejält. Så fort jag tar ur staggen ur frysen brukar jag täcka den med minst en deciliter salt/förpackning. 
Att salta gör stor skillnad på fastheten. 
3. Trä alltid staggen på kroken genom ögonen först och sen genom kroppen. Genom ögonen trär man för att skallen är i stort sett ända delen av fisken som har någon form av hållfasthet. 
4. Gummiband att trä över fisken för att ge extra stadga är inte dumt. Men trär du gummibandet för hårt, kommer du bara göra mos av staggen. Så var försiktig och använd gummibandet enbart som lätt support. 
Du kan med fördel använda gummiband med starka färger.

Vilket djup?
Jag kan omöjligt svara på detta med precis vetenskap. Det snackas mycket om famnar på Västkusten. Men enligt mig är det bara skitsnack. Makrillen rör sig på väldigt olika djup från dag till dag, beroende på en mängd faktorer. Men just djupet kan också vara helt avgörande för dina framgångar. Många gånger har man varit ute och fiskat och fyllt hinken med makrill. Samtidigt har man sneglat på en båt bar ett tiotal meter längre bort, och konstaterat att det är stendött hos dom.
Du måste fiska av djupen. Nappar det inte så testa nytt djup hela tiden. Jag brukar börja på tre meters djup och jobba mig ner till femton meters djup. För att sen börja om processen tills det nappar.
När jag väl får makrill brukar jag sen hålla det djupet resten av dagen. Även om fisket dör ut efter första fisken finner jag ingen anledning att byta djup. Makrillen är väldigt aktiv och är troligen bara längre bort, inte längre ner eller högre upp. Har man en gång fått napp betyder det att man ändå är i fiskens jaktzon, förr eller senare kommer den tillbaka.

Fiskevatten
Makrillen finner du nästan överallt i havet. Men de bästa ställena finner jag var i fjordar med trängre passager för ökad genomströmning. Här går makrillen gärna in på somrarna i jakt på föda. Ett bra exempel är Askeröfjorden utanför Stenungsund. Här har det fiskats makrill i alla tider och fångsterna är rikliga. Min erfarenhet säger mig dock att nästan alla vatten med ett djup på 20-40 meter håller någon form av makrill. Just detta djup kan självklart komplicera det en aning för de fiskare som fiskar från land. Men med hjälp av ett sjökort kan du enkelt planera ditt fiske i förhand. 
Att fiska från land behöver absolut inte vara en nackdel. Bra platser från land brukar vara ut med klippväggar som fortsätter ner till det rekommenderade djupet. Passager mellan två öar eller ö och land brukar funka bra. Går där även kommersiell båttrafik är det bara ett plus. När de större skeppen passerar brukar det nappa riktigt bra i kölvattnet.
Ett bra exempel på en sådan plats är, under Tjörnbron. Här har du alla förutsättningar och bra stränder att kasta ifrån. Tänk dock på att här strömmar det rejält. Så på med flytväst!
Bör tilläggas att du kan självklart hitta makrill på andra djup och fiskeplatser. Men dessa djup och typer av vatten är de jag finner mest fångstgivande.

Sjökort
För oss hobbyfiskare finns det bara ett sjökort som gäller: Eniros sjökort.
Sjökortet är gratis och finns både online och som app för både iPhone och Android.
Jag har själv använt mig av Eniros sjökort ett bra tag nu, och jag måste säga att det är förvånansvärt precist, både djup och gps positionering fungerar utmärkt. Eniros sjökort är lite av en sensation för oss som älskar att havsmeta. Det har gett oss samma möjlighet som annars enbart vart tillgänglig de med båt. Att tolka ett sjökort i syfte att fiska efter det är inget jag behöver gå in på närmare, det är inte svårare än att läsa en vanlig karta. Att navigera efter sjökort är en helt annan sak, och då skulle jag troligen rekommendera ett annat sjökort.
Share on Google Plus

About Niklaz Ohlzzon

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

2 kommentarer :

  1. Bra information och väl skrivet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja jag misstänkte det var en rysk eller afghanistansisk överässtning men rätt tydligt att det gäller en person bevandrad i västkusten. dessutom bor jag i trakterna. tämligen nära, för att vara en googlesölkning på en av de intressen jkag har, kan säga. fast märkligare saker har sikett" i Jesus Nam

      Radera